Як колір «зелених пагонів» потрапив в Омаху

У 1970-х роках бренд CLAAS був майже невідомий у США. Зернозбиральний комбайн LEXION спочатку завоював Штати завдяки різним варіантам забарвлення, але зелено-білого серед них не було. Шлях до надзвичайно конкурентного ринку пролягав через численні партнерства та обхідні шляхи.

Коли Метью Кох подав заявку на роботу в CLAAS Omaha в 1999 році, назва компанії йому ні про що не казала. «У той час CLAAS мав спільне підприємство з Caterpillar, і саме ця назва мене зацікавила». 54-річний директор із виробництва на заводі в Омасі задоволено посміхається, адже на відміну від тих часів, сьогодні бренд CLAAS добре відомий у Північній Америці, і в цьому є також його заслуга. Коли він згадує свій початок роботи в компанії, він не може не посміхатися: «Тут, у США, серед фермерів нас називали просто "хлопці з LEXION". Ніхто не знав бренду CLAAS, тільки наш продукт. Але зараз все змінилося!»

Омаха — найбільше місто штату Небраска, розташоване на Середньому Заході США. Ландшафт вражає: неосяжні поля простягаються на сотні кілометрів, лише зрідка перериваючись невеличкими містечками чи фермами. Той, хто їде пікапом по одній зі, здавалося б, нескінченних тутешніх доріг, одразу зрозуміє, чому Небраску ще називають «житницею»: Понад 90% всієї території штату відведено під сільське господарство. Це робить Небраску одним із найважливіших виробників сільськогосподарської продукції в США.

Вестибюль будівлі CLAAS Omaha оформлений величезними віконними фасадами, тож він одразу справляє приємне враження, коли ви входите сюди вперше. Окрім виробничого цеху площею майже 17 000 м2, тут є цех із виготовлення прототипів для відділу розробки, відділ управління якістю, випробувальний полігон та офіси. Загалом CLAAS Omaha збирає понад 600 комбайнів LEXION 6000, 7000 і 8000 на рік. «Виробничі потужності ще не повністю завантажені», — каже Метью Кох. Якщо він не зупиниться на досягнутому, то попереду ще багато великих цілей, яких потрібно досягти. Омаха — це історія успіху, яку він та його колеги хотіли б писати й надалі.

«У Північній Америці CLAAS іноді сприймається як чужинець, але завжди як технологічний та інженерний лідер».

- Кевін Вілкенінг (Kevin Wilkening), інженер-конструктор

«Мені подобається працювати в CLAAS, тому що я маю справу з людьми, які пишаються своєю роботою».

- Лінда Бартлетт (Linda Bartlett), керівник відділу технології збирання

«Мені подобається працювати в компанії CLAAS, тому що в ній панує сімейна атмосфера та діють хороші пільги. Співробітники дуже приємні. CLAAS — чудове місце для роботи в усіх відношеннях».

- Антоніо Джонсон (Antonio Johnson), технік із монтажу

Нові машини для великих полів

Історія компанії CLAAS у США налічує трохи більше 50 років. Свої перші кроки компанія робила під іншими назвами. Однією з перших був Ford. У 1965 році CLAAS підписав угоду про співпрацю з американською компанією; компанія з Харсевінкеля постачала комбайни, пофарбовані в синьо-білий колір, які експортувалися в США. Коли в середині 1980-х років контракт закінчився, CLAAS об'єднав зусилля з Massey Ferguson у 1989 році — комбайни стали червоними і знову випускалися під іншою назвою. Незалежно від того, біло-блакитні чи червоні, машини були добре сприйняті, тому що вони були саме тим, чого так відчайдушно потребували фермери, — каже Метью Кох.

США — велика країна, що охоплює різні кліматичні зони. Фермерські господарства і те, що вони вирощують, настільки ж різноманітні, як і сама країна. У Каліфорнії та на південному сході на полях багато рису, тоді як так званий «кукурудзяно-соєвий пояс» проходить через Середній Захід. Пшеницю вирощують переважно в центрі, а інші зернові — у Канаді.

Кукурудза є гарним прикладом того, наскільки вирощування в США відрізняється від вирощування в Німеччині. Перш за все, це величезна площа, але в той же час кукурудза в США значно щільніша: приблизно вдвічі більше рослин росте на тій самій площі. Багато з них генетично модифіковані і дають більше качанів, які також мають більше зерен.

Тому існує нагальна потреба в потужних машинах, особливо зернозбиральних комбайнах, які можуть впоратися з такою врожайністю, — пояснює Метью Кох. «За дуже сприятливих умов можна вирощувати до 27 т з гектара. США є лідером за методами вирощування. Якщо порівнювати з Європою чи навіть Україною як важливою зоною вирощування, то там можна зібрати лише близько чверті цієї кількості, тобто трохи менше 7 т із гектара».

Вчимося на прикладі американського сільського господарства

Американське сільське господарство потребує легко адаптованої, високопродуктивної техніки. За словами Метью Коха, компанія CLAAS також отримує величезні переваги від роботи в цьому середовищі. «Ми отримуємо від фермерів багато важливих відгуків та пропозицій щодо вдосконалення. У результаті комбайни стають все кращими і кращими. Адаптації, які ми робимо для американського ринку, часто можна застосовувати і в німецькому виробництві».

Компанія CLAAS Omaha дуже серйозно ставиться до відгуків і швидко реагує на них, щоб у наступному сезоні можна було внести відповідні зміни в машини. У наступні місяці після збору врожаю інженерний відділ уже працює повним ходом. Знання, отримані в численних дискусіях із клієнтами, втілюються в нових розробках. Наступного року вони вже будуть впроваджені у виробництво.

Висока швидкість стала можливою завдяки співпраці з місцевими постачальниками. Хоча 60% деталей надходять з інших країн світу, 40% виробляються в районі Омахи. «Розробка — це безперервний цикл, — каже Метью Кох. — Прислухайтеся до клієнтів, вдосконалюйте продукт — і починайте все спочатку».

«Ми хочемо й надалі зростати в США»

Маттіас Рістоу (Matthias Ristow), керуючий директор з економіки та організації виробництва, в інтерв'ю пояснює, що саме робить завод в Омасі таким особливим і які культурні відмінності існують між німцями та американцями.

До інтерв'ю з Маттіасом Рістоу

Обміни візитами

Однак не комбайни, а представники сімейства котячих закарбували CLAAS у свідомість фермерів у 1980-х роках. «JAGUAR приїхав до Америки і був настільки ефективним у полі, що фермери не мали б жодних підстав обирати іншого виробника», — розповідає Кох. CLAAS моментально став відомим.

Цьому також сприяла власна дилерська мережа компанії. Сам Гельмут Клаас подбав про створення власної дилерської мережі та співпрацю з незалежними торговими партнерами, щоб на початковому етапі продавати свої прес-підбирачі. JAGUAR також продавався через власну дилерську мережу компанії.

Довгий час комбайни мали інші кольори. Після синього та червоного з'явився жовтий. У 1990-х роках CLAAS створив спільне підприємство з Caterpillar, яке привернуло увагу Метью Коха до німецької компанії. Caterpillar розробила трактор із гусеничним рушієм, але не мала жодного комбайна. Угода: Caterpillar експортуватиме трактори з гусеничним рушієм у кольорах CLAAS до Європи, а CLAAS відповідатиме за виробництво комбайнів LEXION для Північної Америки, для чого буде спеціально побудований завод в Омасі. Хоча компанія Caterpillar вийшла з виробництва сільськогосподарської техніки в 2000 році — LEXION спочатку зберіг свій жовтий колір. Аж поки в 2019 році він остаточно не отримав свій фірмовий зелений відтінок.

Від фермерів для фермерів

В Омасі є ще багато можливостей для зростання. «У нас є більше половини квадратного кілометра площі, на якій ми можемо будувати, і поки що ми використовуємо лише дуже малу її частину, — говорить Метью Кох. — Тож ніщо не стоїть на заваді розвитку компанії CLAAS of America: у нас є багато місця для нових лінійок продукції, а можливо, навіть для виробництва, включно з розрізанням та фарбуванням».

Коли керівника виробництва просять описати одним реченням, чим він керується, йому не доводиться довго думати. Він виріс у сім'ї фермерів, тож його мотивація багато в чому пов'язана з його походженням, дитинством, проведеним на фермі та в полі. «Виробляти високоякісні машини і таким чином допомагати людям, з якими я виріс, — ось що приносить мені величезне задоволення».

Враження від Омахи.

П'ять фактів про Омаху

1.

Омаха — місто з населенням трохи менше 500 000. Воно розташоване на Середньому Заході США в штаті Небраска і є його економічним центром.

2.

В епоху колонізації Америки та освоєння Дикого Заходу в Омасі розташувався перший залізничний переїзд через річку Міссурі. Місто було засноване в 1854 році і назване на честь індіанського племені Омаха, яке продало значну частину своїх земель державі.

3.

Один із найвідоміших містян — Уоррен Баффет (Warren Buffet), п'ята найбагатша людина у світі за версією Forbes. Завдяки своєму успіху як інвестора він також відомий як «Оракул Омахи». Голова холдингу Berkshire Hathaway досі живе в місті.

4.

Небраска розташована серед Великих рівнин і була одним з основних регіонів сільського господарства США з часів прибуття перших європейських поселенців. Тоді прерії перетворилися на поля, на яких сьогодні вирощують переважно кукурудзу та сою.

5.

У США Небраску називають «штатом яловичини». Це тому, що виробництво яловичини є найважливішою галуззю в регіоні. На кожного жителя штату припадає чотири голови великої рогатої худоби. На замітку поціновувачам м'яса: сендвіч «Рубен» походить з Омахи, так само, як і «стейк Омахи».

Враження